Tips Temuduga Kerajaan- Apa yang anda perlu tahu

v1.1 Sistem Pengambilan Pekerja Kerajaan

Pekerja Kerajaan juga dipanggil sebagai Penjawat Awam bekerja di bawah arahan Yang Di Pertuan Agong Malaysia. Ini bermaksud Penjawat Awam menjalankan tugas bagi melancarkan pentadbiran kerajaan Yang Dipertuan Agong atau dalam bahasa mudahnya  disebut sebagai “BEKERJA DENGAN KERAJAAN”.  Kerajaan sendiri terbahagi kepada dua, iaitu kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat adalah kerajaan yang mengawal pentadbiran seluruh Negara, manakala Kerajaan Negeri adalah pentadbiran yang bertanggungjawab mengawal pentadbiran terhadap negeri masing-masing.

Semua Penjawat Awam dilantik oleh Yang  Di Pertuan Agong Malaysia. Bagaimanapun kuasa perlantikan tersebut telah diperturunkan oleh YDPA melalui Perlembagaan Persekutuan.  Perkara 144(6), yang membolehkan Suruhanjaya mewakilkan kuasanya kepada Kementerian / Jabatan dan pentadbiran negeri bagi melantik, mengesahkan dalam perkhidmatan dan memberi taraf berpencen kepada Penjawat Awam.

Untuk menjadi Penjawat Awam, seseorang perlu memohon secara Online di Laman Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam ataupun Laman web Kerajaan Negeri. Calon yang telah ditapis dan memenuhi kriteria yang ditetapkan akan dipanggil untuk menghadiri temuduga. Penjawat Awam yang telah lulus temuduga perlu melaporkan diri sebagai tanda setuju terima jawatan.

Penjawat Awam yang telah dilantik pula akan diterima sebagai Pegawai tetap dalam sektor Kerajaan setelah lulus kursus Induksi yang ditetapkan. Jangkamasa untuk diterima sebagai Pegawai tetap kerajaan juga bergantung pada prestasi kehadiran dan kepatuhan Pegawai kepada peraturan-peraturan tatatertib yang telah ditetapkan. Jangkamasa penilaian ini bermula dari satu ke tiga tahun. Penjawat Awam daripada semua peringkat pekerjaan disebut sebagai Pegawai Kerajaan.

Copyright © 2013 Tips Temuduga and Blogger Themes.